Många människor blir nedstämda någon gång i livet. Om nedstämdheten djupnar och går över i en depression behöver du hjälp från sjukvården. Depression är en psykisk sjukdom, men gränsen mellan vanlig nedstämdhet och sjuklig depression är delvis flytande.

Att bli nedstämd är särskilt vanligt i livets olika övergångsperioder, exempelvis när du blir tonåring, flyttar hemifrån, kommer i klimakteriet eller går i pension. Under dessa perioder är det bra om du tar dig tid att stanna upp och fundera över vad du behöver göra för att må bra igen. Andra svåra situationer i livet som kan göra dig nedstämd kan vara en uppsägning, svår sjukdom, en separation, ekonomisk kris eller en nära anhörigs död.
En period av naturlig nedstämdhet eller sorg kan ibland övergå i en depression.

Vanliga symtom vid depression:

  • Svårt att uppleva glädje
  • Ångest
  • Orkeslöshet
  • Dålig självkänsla
  • Tappad matlust
  • Orolig sömn
  • Koncentrationssvårigheter
  • Förstoppning
  • Menstruationsrubbningar

    Om du misstänker att du är på väg in i en depression bör du söka hjälp i första hand hos din husläkare. Sök hjälp tidigt för att undvika att hamna i en djup och långvarig depression.

    Ta hand om dig
    För att lättare komma ur nedstämdheten är det viktigt att du tar hand om både kropp och själ. Regelbundna vanor är bra att sträva efter för att få balans i vardagen. På så vis kanske du även kan förebygga en depression.

    Motion är bra för kroppens alla funktioner. Gör det enkelt för dig, ta en promenad, cykla, gå och gympa eller gräv i trädgården. Att röra på sig är ett bra sätt att avleda deppiga tankar.
    Mat som är näringsriktig och regelbundna mattider är förutsättningar för att vi alla ska må bra.
    Ljus är bra för sinnet. Ta därför gärna en promenad mitt på dagen. Tänk på att ha bra belysning både hemma och på jobbet.
    Sömn är viktigt för återhämtning. Varva ner, läs en bok eller lyssna på lugn musik innan du ska sova.
    Stress kan förvärra nedstämdheten. Tillåt dig att ta det lite lugnare och unna dig att vara ledig ett tag.
    Var snäll mot dig själv. Säg nej till nya uppgifter när du inte mår bra.
    Vårda själen. Genom att tala om hur du mår och sätta ord på vad du känner kan du lättare bearbeta dina tankar. Prata med anhöriga, vänner eller om du hellre föredrar det, prata med någon du inte känner. Ring Nationella hjälplinjen eller Jourhavande medmänniska. Skriv dagbok. Håll inte tillbaka gråten. Gråt har en läkande effekt, precis som skrattet.
    Kunskap om depression och nedstämdhet hittar du både i böcker och på internet.

    Gör en checklista
    Gör en lista över dina och anhörigas erfarenheter av vad som hjälper dig när du känner dig nedstämd:

  • Isolera dig inte utan ta kontakt med någon som du vet förstår.
  • Var snäll mot dig själv.
  • Planera din tid och ta en bit i taget.
  • Gläd dig åt det du uträttar.
  • Kom ihåg att dina tankar inte är lika klara som vanligt.
  • Sök vård
    Om du behöver hjälp med din nedstämdhet eller depression ska du vända dig till din vårdcentral i första hand. Där kan du få hjälp med diagnos, behandling och stöd.
  • Om dina besvär blir akuta och du har självmordstankar ska du omedelbart söka vård. Kontakta din psykiatriska öppenvårdsmottagning eller det mobila psykiatriska teamet.

KÄLLA: vårdguiden.se