De som känner mig vet att sommaren, semestern, är något jag inte enbart längtar till. Barnen hänger mest hemma, rutiner är näst intill obefintliga, smöret och osten står framme aningens för länge på frukostbordet. Mängden pappershögar, utspridda datorer och godispapper ökar avsevärt under sommarlovsveckorna. Och i takt med dem ökar min stress.

Egentligen älskar jag att vara ledig, njuta av strand och bad och åka på utflykter. Men till allt detta ska det packas: picknickkorgar, badkläder, extratröjor, handdukar och regnkläder. Och sen när man kommer hem ska helst maten vara redo. Istället för att bara behöva komma på ett kvällsmål, så ska man nu servera två lagade mål mat om dagen, och gärna lite fika och mellis däremellan. Det är mamman i min familj, det vill säga jag, som oftast får ta plats i köket. Vilket jag inte alltid är tillfreds med. Behöver jag säga mer? Jag hör helt enkelt till dem som har svårt att fullt ut njuta av semestern.
Inser att det egentligen inte är min egen ledighet jag upplever stressande, utan andras. Deras semester ger mig jobb! Och jag är ju inte den enda som upplever stress under semestern. Semesterstress drabbar inte bara föräldrar med hemmaboende barn, utan är ganska vanligt även bland andra. Vissa har helt enkelt svårt för förändringen, då den innebär en omställning från jobb till att vara hemma eller ute och resa. Det blir svårt att gå ner i varv, och man blir stressad eller rastlös. Vissa har svårt att koppla bort jobbet i och med den ständiga uppkopplingen. Man fortsätter kolla mejlen. De finns ju ändå där i mobilen.
Semester är en underbar förmån och en tid man ska njuta av! Här kommer lite tips vi kan ta med oss in i semestern i år.

Ha ett familjesnack!
Detta gäller ju framför allt dem som känner igen sig i min situation. De flesta av oss lever i en vardag då familjemedlemmarna faktiskt till största delen av tiden är ifrån varandra, på jobb och skola. Helt plötsligt ska vi tillbringa all ledig tid tillsammans. Vad vill alla ha ut av den gemensamma ledigheten? Vad vill de andra och framför allt, berätta vad DU njuter av på semestern. Tänk på att inte fylla ledigheten med olika resor och aktiviteter utan lägg också in ”bara vara dagar”. Att hitta vilan i hemmet är viktigt.

Fördela arbetsuppgifterna hemma
I ert prat är det bra att också ta med hur ni i familjen kan fördela upp arbetsuppgifterna. Det ska inte vara en person som gör allt! Och hur kan alla hjälpas åt för att det ska bli semester även för dig?

Förbered så långt det behövs
En skön sak med semestern kan vara just att slippa planera, och ta dagen som den kommer. Men det finns ju saker som vi behöver få till varje dag, som mat t.ex. Planera och förbered så att det finns hemma. Gör en lista med matförslag, fyll frysen med sådant som är bra att ha hemma. Ibland är det tankearbetet som tar mest energi. Gör det i förväg.

Håll jobbet borta
Sätt autosvar på jobbmejlen och stäng av mobilen ibland. Håll dig borta från jobbtankar så mycket det går. Även om du ”bara” ska gå in och kolla av ett mejl och inte kommer svara på det förrän du är tillbaka så drar det igång din tanke, och kanske din stress. Du har semester och hela poängen är att du ska vara bortkopplad från jobbet för att vila upp dig!

Sov så mycket du orkar
Se till att verkligen vila. Låt kroppen få den återhämtning den behöver. Och ställ inte klockan. Gör det motsatta mot vad du brukar göra! Har du ett relativt stillasittande jobb, så rör dig mycket på semestern

Planera inte in för mycket!
Sänk din ambitionsnivå för vad du hoppas hinna med och var istället spontan och ge dig själv massor av utrymme för oplanerade äventyr. Faster Ulla blir såklart glad av, och kanske till och med förväntar sig, ett besök av dig under semesterveckorna. Men tänk dig för innan du bokar in för mycket.

Bryt ditt vanemönster!
Är du väldigt aktiv annars under arbetsveckorna? Se då till att ha en så passiv semester som möjligt. Har du däremot ett väldigt passivt arbetsliv, försök att få till en aktiv ledighet.

Sänk kraven!
Sist, men inte det lättaste tipset är att sänka alla kraven på ditt hem, på maten och på vad dagarna ska innehålla.
Oftast går det faktiskt att förändra ett missnöje. Men ibland kräver det förberedelser, tydlig kommunikation och att förändra sin egen tanke eller förväntan. Jag ska nu lära mig av mig själv och ta mig an kommande semester med ny approach och lagom mycket struktur.

text Linda Ulmå