Under en stor del av året som gått har många av oss upplevt en ovanlig vardag präglad av distans. Coronavirusets framfart har tvingat in oss i en annorlunda tillvaro, där just närhet till andra människor utsatt oss för den största faran. Jag tror vi är många som saknat den naturliga samvaron med familj, vänner och arbetskamrater. Den där härliga tillvaron som innebär att vi kan vara många, hänga tätt på varandra och inte behöva tänka överhuvudtaget på avstånd och social distansering. Helt plötsligt har det som varit väldigt självklart, blivit symbol för den ultimata lyxen.
Många har jobbat på distans från sitt hem och mer än de kunnat tro, saknat sin arbetsplats, sina rutiner och sina arbetskamrater. Antalet digitala möten har, hur bra de än fungerat, visat oss på att det finns något speciellt i att träffas fysiskt.
Det vi kanske inte tänker på är att ett fysiskt möte inte per automatik innebär närhet. För att känslan av närhet ska infinna sig behöver jag uppleva att jag är värdefull, viktig och uppskattad. Här krävs något mer än att det bara finns flera personer i samma rum. Den närhet som du kanske saknat under pandemin, vad gäller att mötas i stora grupper – den saknaden kanske någon eller några av dina arbetskamrater upplever året om, trots att det finns många i rummet. Känslan av avstånd kan vara mycket påtaglig, även om man har fysisk närhet till andra människor.
På våra arbetsplatser finns personer som, i likhet med råden under pandemin, väljer avstånd till sina arbetskamrater som ett skydd omkring sin person. Att komma nära andra genom att dela förtroenden, funderingar och idéer bedöms som en alltför stor risk. Personen kanske bär på tidigare erfarenheter, där man varit öppenhjärtig och bjudit på sig själv och där det gått fel och missbrukats. Nu är miljön en annan, men farhågorna dröjer kvar.
Det hjälper inte att ni nu finns på samma plats – avståndet kommer ändå att bestå.
Nycklar som bidrar till en god arbetsmiljö
Hur kan du som chef eller kollega bidra till att alla vågar släppa ner garden och vara sig själva och lita på att detta räcker för att bli en i gruppen? Hur kan du vara med och skapa en tillåtande och varm miljö, där närhet blir lika tryggt som avstånd?
En dag i vintras när jag satt hemma och jobbade vid datorn, blev det plötsligt strömavbrott. Alltså, så helt becksvart på en gång – omöjligt att se någonting överhuvudtaget. För att ta mig ut till köket, fick jag famla längs väggen, för att inte falla över någonting. Jag hade på känn att det i en av kökslådorna fanns en ask tändstickor. Yes, mycket riktigt! Jag drog stickan över plånet och – vips! Mörkret var borta! Jag kunde se igen, jag kunde lokalisera mig och tända de ljus som fanns i de ljusstakar som stod på bordet, i väntan på att strömmen skulle återvända.
En liten tändsticka mot ett svart kompakt mörker. Man brukar ibland prata om kampen mellan mörker och ljus – men detta var verkligen ingen kamp. I det ögonblick jag tände tändstickan var kampen förlorad. Mörkret gav omedelbart vika.
Arbetsmiljön på ditt jobb är inget annat än summan av er som jobbar på din arbetsplats och hur ni är mot varandra. Hur uppskattande, hur inkluderande och hur varma ni var och en är mot varandra, definierar er arbetsmiljö. Det är lättare att vända strålkastaren åt andra håll, än att vända den mot sig själv. Men det är dina ord, ditt agerande som i slutändan avgör hur människor trivs på just din arbetsplats. Kanske kan det kännas som ett tungt ok att bära – men samtidigt väldigt hoppfullt. Om du med din personlighet och ditt sätt har så stor påverkan på er arbetsmiljö – och om alla tänker så … Ja, då känns snabb och positiv förändring inte så långt borta. Du är viktigare är du tror. Du kan vara tändstickan som lyser upp någons mörker. Ditt agerande kan bli skillnaden mellan mörker och ljus. Du kan få vara med och bidra till att någon väljer närhet framför avstånd – kanske för allra första gången.
Så inspirerar du andra att våga välja närhet framför avstånd
Under Coronapandemin har Folkhälsomyndigheten gett oss råd om hur vi ska tänka för att kunna hålla avstånd till andra människor. Här följer nu i stället tips på hur du kan agera för att skapa förutsättningar för en ökad upplevelse av närhet på din arbetsplats!
Läs igenom och identifiera sådant du redan gör. Sträva sedan efter att göra detta ännu mer! Kanske hittar du också något du inte tänkt på att göra tidigare. Bra!
Något nytt att testa – kanske redan i morgon!
- När ni sitter och fikar och du berättar något, är du noga med att vända dig till alla som lyssnar och möta blicken hos samtliga.
- När någon är sjuk, barnledig eller av annan anledning inte är på jobbet på ett tag, tänker du på att ringa eller skicka ett sms med jämna mellanrum, för att hålla kontakten.
- När en kollega som sällan yttrar sig kommer med ett förslag som du stöder, så tar du inte den enkla vägen att bara sitta tyst, eftersom förslaget redan är lagt, utan du tar tillfället i akt att stötta din kollega genom att uttrycka att du verkligen gillar förslaget.
- När du ska äta din lunch, vare sig ni stannar kvar på jobbet eller går ut och äter, så tänker du aktivt på att inte sätta dig med samma personer varje dag, utan du försöker i stället småprata lite med olika personer på ditt jobb. Särskilt viktigt om du vet att det är någon person som kanske inte riktigt känns som en i gänget.
Christina Hellström
Retorikexpert, ledartränare
och författare.
Driver mentorprogram
för chefer och ledare.
www.chpersonalutveckling.se