- Annons -

Jennie Jensen är mångsidig entreprenör, licensierad personlig tränare & diplomerad hälsocoach. Hon brinner för en hälsosam och hållbar livsstil! Du är välkommen att skriva till JUNIA via post eller mejl. Märk hälsningen ”Jennie”

Hejsan,
Jag har funderingar omkring träning under klimakteriet. I min generation är detta ingenting vi typ pratar om och det känns lite pinsamt att fråga vänner och bekanta hur de har det. Jag upplever att det är jobbigt att träna nu sedan klimakteriet startade. Jag får ont i kroppen och sover dåligt om nätterna. Finns det någon träningsform som kan hjälpa mig hålla igång trots besvär från klimakteriet? I dagsläget går jag enbart promenader.
Hjärtligen, Gun

Hallå Gun!
Jag tycker att du är modig som frågar oss på JUNIA. Klimakteriet är lika naturligt som att få sin första mens, föda barn eller andra kroppsliga förändringar i livet. Därför är det stort av dig att bryta normen om att inte prata om det. Mer av det!

- Artikeln fortsätter efter annonsen -

När det gäller klimakteriet är det som sagt vanligt med ledvärk, sömnsvårigheter, vallningar m.m. Har du ont i lederna även när du inte tränar eller är det bara i samband med träning? Vilket typ av träning har du i så fall sysslat med? Vid ledvärk skulle jag rekommendera dig rent generellt att testa simträning och kontrollerad styrketräning. Det finns studier som visar att ansträngande styrketräning (dvs. då du får upp pulsen och blir utmattad i musklerna) sänker besvären som uppstår i klimakteriet med upp till ca 40 procent. Här skulle jag rekommendera dig att testa att träna med en personlig tränare som har lite koll eller är villig att lära sig om klimakteriet och guida dig rätt inne på gymmet.

Jag tycker inte du ska vara rädd att ta hjälp av sjukvården då det bland annat finns olika slags östrogentillskott som kan hjälpa dig med besvären och kombinera detta med ett aktivt liv, till exempel simning eller styrketräning. Kanske ridning eller spinning kan vara bra för dina leder? Mitt bästa råd är att fortsätta vara lika modig som när du skrev in till oss, kontakta sjukvården för hjälp med eventuell hormonbehandling och ta hjälp av friskvården som har fantastiska tränare med stor kompetens.

Stort lycka till!

Källa: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0378512218307618#bib0145

Tidigare artikel”Vi hade setts flera gånger men vi hade inte mötts”