Boken Skärmhjärnan av Anders Hansen

Den psykiska ohälsan håller på att ta över som det stora hälsohotet i vår tid. Ett högt tempo, konstant stress och en digital livsstil med ständig uppkoppling börjar få konsekvenser för vår hjärna. För hur mycket du än gillar att kolla bildflödet på instagram, nyheterna i mobilen eller filmer på plattan, är din hjärna inte anpassad till det som dagens samhälle för med sig. Den är helt enkelt i osynk med vår tid!

Men det betyder inte att du står maktlös och att det saknas lösningar – med lite mer kunskap om hur hjärnan fungerar kommer du snart att inse att det egentligen handlar om ganska enkla och basala saker. Den mänskliga hjärnan är skapad i en helt annan tid, och kanske borde vi visa den lite mer hänsyn. I sin bok Skärmhjärnan berättar Anders Hansen, läkare från Karolinska Institutet och överläkare i psykiatri, vad det är som händer och sker i ditt huvud och ger tips på hur du kan hjälpa dig själv att må bra i denna digitala tidsålder.

När du ska sova

  • Stäng av mobilen och surf- eller läsplattan minst en timme innan du ska lägga dig.
  • Ha inte mobilen i sovrummet om du har minsta problem med sömnen. Skaffa en väckarklocka om du behöver bli väckt på morgonen.
  • Slå av ringsignalen och ha på ljudlöst om du behöver ha mobilen i sovrummet.
  • Öppna inte jobbmejlen strax innan du ska lägga dig.

Sociala medier

  • Följ bara personer du aktivt vill interagera med.
  • Se sociala medier som ett interaktionsverktyg. Att aktivt kommentera andras inlägg skapar en känsla av samhörighet och stärker kontakten.
  • Avinstallera sociala medier i telefonen och använd dem bara i datorn.

Goda råd för sunt användande av mobilen

  • Kartlägg ditt användande av mobilen. Använd en app som kartlägger hur ofta du tar upp den och fördelar tiden i den. Då får du svart på vitt hur mycket tid mobilen tar av dig. Insikt är första steget till förändring.
  • Köp en väckarklocka och ett armbandsur. Använd inte mobilen till funktioner som du inte behöver den till.
  • Stäng av mobilen en eller ett par timmar om dagen.
  • Tala om för din omvärld att du tar ett par timmars mobilledigt varje dag, så minskar risken för irritation och arga meddelanden om att du inte svarar.
  • Stäng av alla pushnotiser.
  • Gör mobilen svartvit. En skärm utan färg utlöser mindre dopamin och det gör stor skillnad för hur länge du vill fortsätta att scrolla.
  • Slå på ljudlöst när du kör bil. Då behöver du inte riskera att bli distraherad i en kritisk situation. Får du ett meddelande eller samtal vid precis fel tillfälle kan det störa koncentrationen när den behövs som mest – även om du inte tar meddelandet eller samtalet.

KÄLLA: Boken Skärmhjärnan