Det finns många miljövänliga val du kan göra i vardagen. Ett av dem är att börja använda miljövänliga nylonstrumpor – som ju annars är en av våra största miljöbovar!
Linn Frisinger och Nadja Forsberg driver Swedish Stocknings, ett företag som gör miljövänliga nylonstrumpbyxor och strumpor. Idén kom för ca 5 år sedan i samband med att de såg ”Glödlamps-konspirationen”, en dokumentärfilm som handlar om hur varor och produkter har ett planerat åldrande. Detta för att underblåsa en snabb konsumtionstakt hos oss konsumenter.
I filmen tog man upp strumpbyxor som ett exempel på en produkt som gått från att vara en lyxprodukt som man lämnade in för lagning, till att idag vara kvinnors främsta slit och släng plagg. Strumpbyxor är dessutom en petroleumprodukt, framställd av råolja. Åtta kilo kläder per svensk slängs årligen, enligt Naturvårdsverket. Hur stor del som är nylonstrumpbyxor kan man bara gissa, men att de har en förmåga att gå sönder i tid och otid har nog de flesta upptäckt, menar Linn och Nadja vars företag idag tillverkar strumpbyxor av återvunnet nylon.
Produktionen sker i en så kallad zero waste fabrik och är till stor del solcellsdriven. Det krävs dessutom stora mängder vatten för att färga strumpbyxor, detta vatten renas och återanvänds. Med andra ord är det inte bara produkten i sig man fokuserar på, utan även produktionen. 

Nadja och Linn beskriver responsen som fantastisk, från såväl kunder som medialt.
– Jag tror det har mycket att göra med att produkten är enkel att förstå. Kvinnor vet hur ofta de förbrukar strumpbyxor och då är det lätt att ta till sig varför man ska köpa miljövänliga sådana. 

Varifrån kommer ert intresse för miljön?
– Det har funnits med sedan länge och när vi upptäckte denna lucka på marknaden så såg vi en möjlighet att göra en skillnad. Viktigt att lägga till är dock att vi inte enbart grundat Swedish Stockings ur ett miljöintresse utan också ur en entreprenöriell drivkraft. Vi ville göra något eget och tyckte att detta var en perfekt idé. Vi har en hållbar affärsmodell i grunden och det är avgörande om verksamheten ska bli långsiktig. 

Förklara devisen ”look good, feel good and do good”! 
– Ja, vi älskar det! Citatet är från den brittiska designern Katharine Hamnett och hur hon ser på framtidens mode. I första hand handlar mode om fåfänga – vi vill se bra ut. Dessutom är det viktigt med kvalitén och känslan när du bär produkterna – du vill att de ska kännas bra. Och sist men inte minst, vill vi även känna att vi gör något gott när vi bär plaggen. 
– Det är dock viktigt att komma ihåg att det inte går att ändra på denna hierarki. En kund kommer aldrig köpa dina produkter i längden enbart för att de är miljövänliga, men uppfyller du de två första kriterierna “look good” och ”feel good” kan du dessutom addera mervärde till produkten i form av «do good”-delen. Då har du lyckats och på det viset kan du då få en återkommande kund. 

Finns det andra områden där ni medvetet försöker engagera er för en grönare värld?
– Vi försöker göra det på alla möjliga sätt i vår verksamhet. Allt från paketering och transport till produkt och produktion. Dessutom har vi startat vårt eget recycling- program, som innebär att kunderna kan skicka tillbaka sina strumpbyxor till oss och vi tar hand om recycling-processen. Vi är aktiva i flera verksamheter och forskningsprogram för att driva utvecklingen framåt. Vi strävar efter att alltid ligga i framkant. 

Vad har ni nu för framtidsdrömmar?
– Vår vision är att förändra och influera hela strumpbyx-industrin, det gör vi bäst genom att så många kvinnor som möjligt får vetskap om och börjar använda Swedish Stockings. Därför siktar vi på expansion. Under detta år kommer mycket fokus att hamna på USA som är vår senaste marknad att gå in på.

text Frida Funemyr • foto John Scarisbrick image photos