Att forma, utveckla, driva och vara kreativ – det är just det som gör förpackningsindustrin så spännande. Att jobba inom industrin har mer med personlighet att göra än manligt och kvinnligt.
Det menar Annelill Annvik som äger och driver Gafs Kartong i Värnamo.
– Det här är en grymt tuff och konkurrensutsatt bransch. Vi har fått vara kreativa, konstaterar hon.
Annelill är företagare i tredje generationen. Hennes mormor startade 1947 när hon insåg att jobbet på well-företaget var något hon kunde göra egen business av. Det gick så pass bra att morfar fick hoppa av sitt jobb för att hjälpa till i familjeföretaget. Annelills mamma tog så småningom över, och just det här, att få ha starka kvinnliga förebilder, har betytt mycket för Annelill.
– Jag har sett upp till mormor och mamma, jag har sett det roliga och utmanande i att driva eget företag, samtidigt som jag har funderat på om det verkligen är värt det.
Så hur kom du fram till att det faktiskt var värt allt slit?
– Jag bestämde mig i rätt så tidig ålder att jag ville satsa på det här, men först ville jag skaffa mig en utbildning och erfarenhet.
Annelill läste till civilekonom och tog examen 1994, mitt under en massiv lågkonjunktur. Annelill sökte jobb efter jobb.
– Jag försökte verkligen ta mig iväg, jag är den ständigt arbetssökande, säger hon och skrattar.
Men ganska snart bestämde hon sig för att återvända hem i stället.
– Att utveckla och uppgradera företaget blev min utmaning. Mamma och jag jobbade väldigt bra ihop, hon var noga med att släppa fram mig och mina idéer.
Under åren som gått sedan dess har Annelill jobbat sig igenom de flesta avdelningar och positioner i företaget, innan hon till slut landade i rollen som vd. Gafs Kartong omsätter idag drygt 40 miljoner och har 23 anställda. Nu har hon precis startat ännu ett bolag tillsammans med sin bror och en delägare till. Fortfarande inom området papper och kartong men den här gången med fokus på konsumentprodukter.
– Förpackningen är viktig, det är produktens ansikte utåt, det är förpackningen som är säljaren i hyllan. Jag har ju egentligen världens tjejigaste produkt som handlar både om konstruktion och design. Vi måste bevaka och förutse trender för att hjälpa vår kund att sticka ut och synas ute i butik, säger Annelill och skrattar.
En av industrins största utmaningar i Sverige idag är kompetensförsörjningen. Hur kan fler tjejer få upp ögonen för industrins möjligheter?
– Jag tror att det handlar mycket om att få komma ut och göra riktade studiebesök, få se och höra, och tvätta bort bilden av industrin som något smutsigt och tungrott.
text Gabriella Mellergårdh • foto Privat